تبلیغات
استخدام نیوز - هر روز یک آیه با تفسیر / آرامش بى نظیر!
  • استخدام نیوز

کاربر عزیز،
به وبسایت استخدام نیوز خوش آمدید

هر روز یک آیه با تفسیر / آرامش بى نظیر!

 

استخدام نیوز -از این پس هر روز یک آیه از قرآن کریم را به همراه معنی و قرائت و تفسیر آن برای شما کاربران گرامی در سایت استخدام نیوز قرار می دهیم امید است که مورد توجه شما قرار گیرد.
برای دیدن توضیحات بیشتر اینجا کلیک کنید


هُوَ الَّذِی أَنزَلَ السَّكِینَةَ فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لِیَزْدَادُوا إِیمَانًا مَّعَ إِیمَانِهِمْ وَلِلَّهِ جُنُودُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَكَانَ اللَّهُ عَلِیمًا حَكِیمًا ﴿سوره فتح-آیه۴﴾

اوست آن كس كه در دلهاى مؤمنان آرامش را فرو فرستاد تا ایمانى بر ایمان خود بیفزایند و سپاهیان آسمانها و زمین از آن خداست و خدا همواره داناى سنجیده‏كار است (۴) 





دانلود قرائت آیه


دانلود تصویر زمینه بسیار زیبای آیه برای کامپیوتر


تفسیر آیه:




تفسیر:نزول سكینه بر دلهاى مؤمنان


آنچه در آیات گذشته خواندیم مواهب بزرگى بود كه خدا در پرتو فتح مبین ( صلح حدیبیه ) نصیب پیامبر (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) كرد ، اما در آیه مورد بحث از موهبت عظیمى كه بر همه مؤمنان مرحمت فرموده بحث مى‏كند ، مى‏فرماید : او كسى است كه سكینه و آرامش را بر دلهاى مؤمنان نازل كرد تا ایمانى بر ایمانشان بیفزاید ( هو الذى انزل السكینة فى قلوب المؤمنین لیزدادوا ایمانا مع ایمانهم ) .


چرا سكینه و آرامش بر دل آنها فرود نیاید در حالى كه لشكریان آسمانها و زمین از آن خدا است ، و خداوند دانا و حكیم است ( و لله جنود السموات


تفسیر نمونه ج : 22ص :26


و الارض و كان الله علیما حكیما).


این سكینه چه بود ؟


باز لازم است در اینجا به داستان صلح حدیبیه بر گردیم و خود را در فضاى حدیبیه و در جوى كه بعد از صلح پیدا شد تصور كنیم ، تا به عمق مفهوم آیه آشنا گردیم.


پیامبر (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) خوابى دیده بود - رویائى الهى و رحمانى - كه با یارانش وارد مسجد الحرام مى‏شوند ، و به دنبال آن به عزم زیارت خانه خدا حركت كرد ، غالب اصحاب فكر مى‏كردند تعبیر این خواب و رؤیاى صالحه در همین سفر واقع مى‏شود ، در حالى كه مقدر چیز دیگرى بود این از یكسو.


از سوى دیگر مسلمانان محرم شده بودند و حیوانات قربانى با خود آورده بودند ، اما بر خلاف انتظارشان توفیق زیارت خانه خدا نصیب آنها نشد و پیامبر (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) دستور داد در همان حدیبیه شتران قربانى را نحر كنند ، و از احرام بیرون آیند ، كارى كه براى آنها بسیار سخت و باورناكردنى بود ، چرا كه آداب و سنن آنها و نیز دستورات اسلام ایجاب مى‏كرد تا مناسك عمره را انجام ندهند از احرام بیرون نیایند .


از سوى سوم در مواد صلحنامه حدیبیه مطالبى كه پذیرش آن بسیار سنگین مى‏نمود ، از جمله اینكه اگر كسى از قریش مسلمان شود و به مدینه پناه آورد مسلمانان او رابه خانواده‏اش تحویل دهند ، اما عكس آن لازم نیست ! از سوى چهارم به هنگام تنظیم صلحنامه قریش حاضر نشدند كلمه رسول الله كنار نام محمد (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) باشد ، و سهیل نماینده قریش با اصرار آن را حذف كرد ، و حتى با نوشتن بسم الله الرحمن الرحیم نیز موافقت نكرد ، و اصرار داشت به جاى آن بسمك اللهم نوشته شود كه با سنت اهل مكه سازگار بود


تفسیر نمونه ج : 22ص : 27


واضح است این امور هر كدام به تنهائى مطلب ناگوارى بود تا چه رسد به مجموع آنها ، و به همین جهت تزلزلى در قلوب افراد ضعیف الایمان افتاد ، حتىوقتى سوره فتح نازل شد بعضى با تعجب پرسیدند : چه فتحى ؟ ! اینجا است كه باید لطف الهى شامل حال مسلمانان شود و سكینه و آرامش را به دلهاى آنها باز گرداند ، نه تنها ضعف و فتورى در آنان راه نیابد ، بلكه به مصداق لیزدادوا ایمانا مع ایمانهم بر قدرت ایمان آنها افزوده شود ، آیه فوق در چنین شرایطى نازل گردید.


سكینه در اصل از ماده سكون به معنى آرامش و اطمینان خاطرى است كه هر گونه شك و تردید و وحشت را از انسان زائل مى‏كند و او را در طوفان حوادث ثابت قدم مى‏دارد.


این آرامش ممكن است جنبه عقیدتى داشته باشد ، و تزلزلاعتقاد را بر طرف سازد ، یا جنبه عملى ، به گونه‏اى كه ثبات قدم و مقاومت و شكیبائى به انسان بخشد ، و البته به تناسب بحثهائى كه گذشت و تعبیرات خود آیه در اینجا بیشتر ناظر به معنى اول است ، در حالى كه در آیه 248 سوره بقره در داستان طالوت و جالوت بیشتر روى جنبه‏هاى عملى تكیه دارد.


جمعى از مفسران براى سكینه معانى دیگرى ذكر كرده‏اند كه در نهایت بازگشت به همین تفسیر مى‏كند.


جالب اینكه در بعضى از روایات سكینه به ایمان تفسیر شده و در بعضى دیگر به نسیم بهشتى كه در شكل انسانى ظاهر مى‏شود و به مؤمنان آرامش مى‏بخشد .


اینها نیز تاییدى است بر آنچه گفته شده ، چرا كه سكینه زائیده


تفسیر نمونه ج : 22ص :28


ایمان است و همچون نسیم بهشتى آرامبخش.


این نكته نیز قابل توجه است كه در مورد سكینه تعبیر به انزال شده است ، و چنانكه مى‏دانیم این تعبیر در قرآن مجید گاهى به معنى ایجاد و خلقت و بخشش نعمت آمده ، و چون از یك مقام عالى به مقام پائین است این تعبیر در آن بكار رفته است.


نكته‏ها:


1 -آرامش بى نظیر!


اگر ایمان هیچ ثمرى جز همین مساله آرامش نداشت كافى بود كه انسان با تمام وجود از آن استقبال كند ، تا چه رسدبه ثمرات و بركات دیگر.


بررسى حال مؤمنان ، و افراد بى ایمان ، روشنگر این حقیقت است كه گروه دوم در یك حال اضطراب و نگرانى دائم به سر مى‏برند ، در حالى كه گروه اول از اطمینان خاطر بى نظیر بهره‏مندند ، و در سایه آن : هرگز از كسى جز خدا نمى‏ترسند : و لا یخشون احدا الا الله ( احزاب - 39).


هرگز ملامتها و سرزنش این و آن در اراده آهنینشان اثر نمى‏گذارد و لا یخافون لومة لائم ( مائده - 54).


هرگز به خاطر آنچه از دست داده‏اند غمگین نمى‏شوند ، و به آنچه دارند دلبستگى شدید ندارند ، و این دو اصل سبب مى‏شود كه آرامش روحى آنها به خاطر گذشته و آینده متزلزل نشود لكیلا تاسوا على ما فاتكم و لا تفرحوا بما آتاكم ( حدید - 23 ) .


و بالاخره هرگز در برابر حوادث سخت سست نمى‏شوند ، و اندوهى به خود راه نمى‏دهند ، و همواره خود را برتر از دشمن مى‏بینند : و لا تهنوا و لا تحزنوا


تفسیر نمونه ج : 22ص :29


و انتم الاعلون ان كنتم مؤمنین ( آل عمران - 139).


مؤمن در میدان حوادث خود را تنها نمى‏بیند ، دست لطف و حمایت خدا را دائما بر سر خویش احساس مى‏كند ، و یارى فرشتگان را در وجود خویش لمس مى‏كند.


در حالى كه اضطراب حاكم برافراد بى ایمان از خلال گفتار و رفتارشان مخصوصا به هنگام وزش طوفانهاى حوادث كاملا محسوس است.


2 -سلسله مراتب ایمان


ایمان چه به معنى علم و آگاهى و معرفت باشد ، و چه به معنى روح تسلیم و پذیرش در برابر حق ، داراى درجات و سلسله مراتبى است ، چرا كه علم ، درجات دارد ، و پذیرش و تسلیم نیز داراى مراتب مختلفى است ، و حتى عشق و شور و محبت توأم با ایمان نیز متفاوت است.


آیه مورد بحث كه مى‏گوید : لیزدادوا ایمانا مع ایمانهم نیز تاكیدى بر این حقیقت است ، و به همین دلیل یك فرد مؤمن هرگز نباید در یك مرحله از ایمانمتوقف گردد ، او دائما به سوى درجات بالاتر از طریق خودسازى و علم و عمل گام بر مى‏دارد.


در حدیثى از امام صادق (علیه‏السلام‏) مى‏خوانیم : ان الایمان عشر درجات بمنزلة السلم یصعد منه مرقاة بعد مرقاة ! : ایمان ده درجه دارد همچون نردبان كه پله پله از آن بالا مى‏روند!.


و در حدیث دیگرى از آن حضرت آمده است : خداوند ایمان را بر هفت سهم تقسیم كرده : نیكى ، و صدق ، و یقین ، و رضا ، و وفا ، و علم ، و حلم ، سپس آن را در میان مردم توزیع نموده ، كسى كه تمام این هفت سهم را دارد مؤمن كامل و متعهد است و براى بعضى از مردم یك سهم ، دو سهم ، و بعضى سه سهم قرار


تفسیر نمونه ج : 22ص :30


داده ، تا به هفت سهم مى‏رسد.


سپس امام (علیه‏السلام‏) افزود : آنچه را وظیفه صاحب دو سهم است بر دوش صاحب یك سهم حمل نكنید ، و آنچه مربوط به صاحب سه سهم است بر دوش صاحب دو سهم ننهید مبادا بارشان سنگین شود و به زحمت افتند ! و از اینجا روشن مى‏شود آنچه از بعضى نقل كرده‏اند كه ایمان كم و زیاد ندارد ، بسیار بى اساس است ، زیرا نه با واقعیتهاى علمى مى‏سازد و نه با روایات اسلامى.


3 -دو وسیله مهم آرامش


در ذیل آیه مورد بحث دو جمله خواندیم كه هر كدام بیانگر یكى از عوامل سكینه و آرامش مؤمنان است : نخست جمله و لله جنود السموات و الارض : ( لشكریان آسمانها و زمین از آن خدا و تحت فرمان اویند ) سپس جمله و كان الله علیما حكیما ( خداوند علیم و حكیم است ) .


اولى به انسان مى‏گوید اگر با خدا باشى تمام قواى زمین و آسمان با تو است ، و دومى به او مى‏گوید : خداوند هم نیازها و مشكلات و گرفتاریهاى تو را مى‏داند و هم از تلاشها و كوششها و اطاعت و بندگى تو با خبر است.


و با ایمان به این دو اصل چگونه ممكن است آرامش خاطر بر وجود انسان حاكم نگردد ؟.


منبع: تفسیر نمونه

برای خواندن آیه های  قرآن روزهای دیگر اینجا کلیک کنید



موضوعات مرتبط

تفسیر قرآن ،

نظرات شما

ارسال نظر

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.