تبلیغات
استخدام نیوز - هر روز یک آیه با تفسیر / عذابهاى رنگارنگ
  • استخدام نیوز

کاربر عزیز،
به وبسایت استخدام نیوز خوش آمدید

هر روز یک آیه با تفسیر / عذابهاى رنگارنگ

 

استخدام نیوز -از این پس هر روز یک آیه از قرآن کریم را به همراه معنی و قرائت و تفسیر آن برای شما کاربران گرامی در سایت استخدام نیوز قرار می دهیم امید است که مورد توجه شما قرار گیرد.
قرآن کریم


قُلْ هُوَ الْقَادِرُ عَلَى أَن یَبْعَثَ عَلَیْكُمْ عَذَابًا مِّن فَوْقِكُمْ أَوْ مِن تَحْتِ أَرْجُلِكُمْ أَوْ یَلْبِسَكُمْ شِیَعًا وَیُذِیقَ بَعْضَكُم بَأْسَ بَعْضٍ انظُرْ كَیْفَ نُصَرِّفُ الآیَاتِ لَعَلَّهُمْ یَفْقَهُونَ

﴿سوره انعام -آیه 65﴾


بگو او تواناست كه از بالاى سرتان یا از زیر پاهایتان عذابى بر شما بفرستد یا شما را گروه گروه به هم اندازد [و دچار تفرقه سازد] و عذاب بعضى از شما را به بعضى [دیگر] بچشاند بنگر چگونه آیات [خود] را گوناگون بیان مى‏كنیم باشد كه آنان بفهمند

﴿سوره انعام -آیه 65﴾




دانلود قرائت آیه

تفسیر آیه:

 


تفسیر : عذابهاى رنگارنگ


در آیات قبل ضمن بیان توحید فطرى در حقیقت یكنوع تشویق و اظهار محبت به بندگان شده بود كه چگونه خداوند بهنگام شدائد و مشكلات آنها را در پناه خود مى‏پذیرد ، و به خواسته‏هاى آنها ترتیب اثر میدهد.


در این آیه براى تكمیل طرق مختلف تربیتى ، تكیه روى مسئله تهدید به عذاب و مجازات الهى شده ، یعنى همانطور كه خداوند ارحم الراحمین و پناه دهنده بى‏پناهان است همچنین در برابر طغیانگران و سركشان ، قهار و منتقم نیز میباشد.


در این آیه به پیامبر دستور داده شده است كه مجرمان را به سه نوع مجازات تهدید كند : عذابهائى از طرف بالا و عذابهائى از طرف پائین و مجازات اختلاف كلمه و بروز جنگ و خون‏ریزى ، لذا مى‏گوید : بگو خداوند قادر است كه مجازاتى از طرف بالا یا از طرف پائین بر شما


تفسیر نمونه ج : 5ص :283


بفرستد ( قل هو القادر على ان یبعث علیكم عذابا من فوقكم او من تحت ارجلكم).


و یا اینكه شما را به صورت دسته‏هاى پراكنده به یكدیگر مخلوط كند و طعم جنگ و خون‏ریزى را به بعضى به وسیله بعضى دیگر بچشاند ( او یلبسكم شیعا و یذیق بعضكم باس بعض).


و در پایان آیه اضافه مى‏كند : بنگر كه چگونه نشانه‏ها و دلائل مختلف را براى آنها بازگو مى‏كنیم شاید درك كنند و بسوى حق بازگردند ( انظر كیف نصرف الایات لعلهم یفقهون ) .


در اینجا باید به چند نكته توجه كرد


1 -در اینكه منظور از عذاب از طرف بالا و پائین چیست در میان مفسران گفتگو است ، ولى ظاهر این است كه این دو كلمه ( فوق و تحت ) معنى بسیار وسیعى دارند هم طرف بالا و پائین حسى را شامل مى‏شوند ، یعنى مجازاتهائى مانند صاعقه‏ها و رگبارهاى خطرناك و طوفانها از طرف بالا ، و زلزله‏ها و شكافهاى ویرانگر زمینى و طغیان رودها و دریاها از طرف پائین ، را در بر مى‏گیرد .


و نیز عذابهاى دردناكى را كه از طرف طبقه حكام و قشرهاى بالاى اجتماع بر سر بعضى از ملتها فرو مى‏ریزد ، و ناراحتى‏ها و شكنجه‏هائى كه از طرف بعضى از كارگران وظیفه‏نشناس دامنگیر مردم مى‏شود كه گاهى كمتر از عذابهاى دسته اول نیست ، شامل مى‏گردد.


همچنین ممكن است سلاحهاى جنگى مخوف عصر ما كه از هوا و زمین زندگانى بشر را به صورت وحشتناكى در هم مى‏كوبد و در مدت كوتاهى آبادترین شهرها را از طریق بمبارانهاى هوائى و حمله‏هاى زمینى و مین‏گذاریها و زیر دریائى‏ها تبدیل به تل خاكسترى مى‏كند در مفهوم وسیع آیه داخل باشد .



تفسیر نمونه ج : 5ص :284


2 -یلبسكم از ماده لبس ( بر وزن حبس ) به معنى اختلاط و بهم آمیختن است نه از ماده لبس بر وزن قرص به معنى لباس پوشیدن ، بنابراین معنى جمله چنین مى‏شود : او مى‏تواند شما را به صورت گروهها و دسته‏هاى مختلف به هم بیامیزد.


و این تعبیر نشان مى‏دهد كه مسئله اختلاف كلمه و پراكندگى در میان جمعیت به قدرى خطرناك است كه در ردیف عذابهاى آسمانى و صاعقه‏ها و زلزله‏ها قرار گرفته است ، و راستى چنین است ، بلكه گاهى ویرانیهاى ناشى از اختلاف و پراكندگى به درجات بیشتر از ویرانیهاى ناشى از صاعقه‏ها و زلزله‏ها است ، كرارا دیده شده است كشورهاى آباد در سایه شوم نفاق و تفرقه بنابودى مطلق كشیده شده است و این جمله هشدارى است به همه مسلمانان جهان ! .


این احتمال نیز در تفسیر این جمله وجود دارد كه : خداوند در برابر عذابهاى آسمانى و زمینى دو عذاب دیگر را بیان كرده یكى اختلاف عقیده و فكر ( كه در حقیقت همانند مجازاتهاى از طرف بالا است ) و دیگر اختلافهاى در ناحیه عمل و روشهاى اجتماعى كه منجر به جنگ و خونریزى مى‏شود ( كه شبیه مجازاتهاى از طرف پائین است ) بنابراین به چهار نوعمجازات طبیعى و دو نوع مجازات اجتماعى در آیه اشاره شده است.


3 -اشتباه نشود اینكه آیه مورد بحث مى‏گوید : خداوند تفرقه در میان شما بیفكند نه به این معنى است كه خداوند بى‏جهت مردم را گرفتار نفاق و اختلاف مى‏كند بلكه این نتیجه اعمال سوء مردم و خودخواهیها و خودپرستیها و سود جوئیهاى شخصى است كه نتیجه آن به صورت نفاق و تفرقه بروز مى‏كند ، و نسبت دادن آن به خدا به خاطر آن است كه او چنین اثرى را در این اعمال زشت قرار داده است.



تفسیر نمونه ج : 5ص :285


4 -با توجه به اینكه روى سخن در این آیات به مشركانو بت پرستان است چنین نتیجه مى‏گیریم : یك جامعه مشرك كه از مسیر توحید و یكتا پرستى منحرف شده است هم گرفتار ظلم و ستم طبقات بالا ، و هم وظیفه‏نشناسى طبقات پائین ، هم اختلاف عقیده و هم كشمكشهاى خونین اجتماعى مى‏شود ، همانطور كه جوامع مادى دنیاى امروز كه تنها در برابر بت صنعت و ثروت سجده مى‏كنند گرفتار تمام این بلاهاى بزرگ هستند و در میان آن دست و پا مى‏زنند.


ملتهائى نیز سراغ داریم كه دم از توحید و خدا پرستى مى‏زنند ولى عملا مشرك و بت‏پرست مى‏باشند ، چنین ملتهائى نیز به همان سرنوشت مشركان گرفتار خواهند شد واینكه در بعضى از اخبار مى‏خوانیم كه امام باقر (علیه‏السلام‏) فرمود : كل هذا فى اهل القبلة : همه این كیفرها در مسلمانان واقع مى‏شود ممكن است اشاره به همین باشد ، یعنى هر گاه مسلمانان از مسیر توحید انحراف یابند ، خود خواهى و خودپرستى جاى اخوت اسلامى را گرفت ، منافع شخصى بر منافع عمومى مقدم داشته شد و هر كس به فكر خویشتن بود و دستورات خداوند به دست فراموشى سپرده شد ، آنها نیز گرفتار چنین سرنوشتى خواهند شد!.

 

منبع: تفسیر نمونه

برای خواندن آیه های  قرآن روزهای دیگر اینجا کلیک کنید



موضوعات مرتبط

تفسیر قرآن ،

نظرات شما

ارسال نظر

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.